3 روش ثابت شده علمی برای مهار اشتها

3 روش ثابت شده علمی برای مهار اشتها

مبارزه با ولع و گرسنگی کار بسیار طاقت فرسایی می باشد، و در حقیقت مبارزه با مغز و بدن بطور همزمان است. در این مقاله 3 روش علمی مهار اشتها را برای شما توضیح می‌دهیم.

be active

روش‌های کاهش دادن اشتها

ماندن در شرایط کسر کالری برای یک دوره ی طولانی مدت، هم از لحاظ ذهنی و هم جسمانی کار دشواریست.

مبارزه با ولع و گرسنگی کار بسیار طاقت فرسایی می باشد، و در حقیقت مبارزه با مغز و بدن بطور همزمان است.

شما باید دائماً سعی کنید تا آنها را متقاعد سازید که به غذاهایی لذیذ نه بگویند، در واقع شما خودتان دوست ندارید به آن غذاها لب بزنید.

خوشبختانه روش های علمی زیادی برای مهار گرسنگی وجود دارد.

 

فیبر و حجم غذا

بدن بطور طبیعی پپتید ها و هورمون های مختلفی را از خود ترشح می کند که موجب سرکوب عطش و گرسنگی خواهد شد.

گروهی از گیرنده هایی تحت عنوان گیرنده های مکانیکی در معده قرار دارند، و در واقع با هیچ مولکول خاصی فعال نشده و تنها بر اثر کشش ایجاد شده در بافت، از خود واکنش نشان می دهند.

این بدین معناست که، منبسط شدن معده بدون توجه به اینکه چه عاملی سبب انبساط شده است موجب سرکوب گرسنگی خواهد شد.

مصرف غذاهای کم کالری، سبب پرشدن فضای روده شده، و یک روش عالی برای محدود کردن میزان کالری دریافتی با سرکوب میل به خوردن غذای بیشتر می شود.

در حالیکه سبزیجات حاوی آب زیادی است، و بعد از مصرف آب آن گرفته شده و جمع می شوند، غذاهای سرشار از فیبر محلول بعد از مصرف به شکل ژل در سیستم گوارش در آمده و موجب حجم معده خواهند شد. سبزیجات حاوی  سلولز و کربوهیدرات غیر قابل هضم می باشد، و از این طریق می تواند موجب افزیش حجم روده شوند.

فیبر غذا

یکی از گزینه های محبوب در بین فیبرها، متاموسیل می باشد. متاموسیل یک کمک کننده به هضم غذاست و ترکیبی از فیبر های محلول می باشد که طعم دار نیز شده است.

متاموسیل را می توان به شیک پروتئینی اضافه کرد، اما باید سریع خورده شود، در غیر اینصورت قبل از برخورد با دیواره های روده ای به شکل ژل در می آید و عملاً بی فایده خواهد شد.

هیچگاه از محصولات سرکوب کننده ی اشتها که قابل هضم نیستند استفاده نکنید.

اسفنج، بالن های معده، و ابزارهای مشابه این موارد، همگی خطر انسداد روده ای را بدنبال خواهند داشت و خطرهای فوریت پزشکی را بدنبال خواهند داشت.

 

تسکین استرس

غذا خوردن تحت شرایط احساسی مختلف (مثل غم یا عصبانیت)، ریشه در استرس دارد و می تواند مانع از کاهش وزن شود.از آنجایی که غذا خوردن تحت شرایط احساسی به گرسنگی جسمانی ربطی ندارد، لزوماً نمی توان با افزایش دریافت فیبر غذایی آن را کنترل کرد.

بهترین روش برای مغابله با خوردن های عصبی  داشتن تسلط برخود و کاهش استرس تحمیلی می باشد.        

اگرچه ارائه یک راه حل کلی برای کاهش استرس همه ی افراد امری غیر ممکن است، اما داشتن خواب کافی و رژیم غذایی مناسب دو قدم بزرگ برای داشتن یک سبک زندگی سالم، و کاهش استرس خواهد بود.

استرس

داشتن یک برنامه ی خواب منظم و ثابت دریک محیط آرام و تاریک برای کاهش استرس امری حیاتی به حساب خواهد آمد.

اگر با تغییر سبک زندگی، همچنان استرس در سطوح بالا و خوردن های عصبی ادامه دار بود، باید دست به دامن مکمل ها و برخی ملاحظات دارویی گیاهی شد.

داروهای گیاهی ذکر شده (به اصطلاح آداپتوژن ها)، سبب ایجاد یک حس خفیف استرسی می شوند، و در پاسخ بدن را به شرایط استرسی واقعی بی حس خواهند کرد.

محبوب ترین مکمل های آداپتوژن شامل رودیلا رزا، جنسینگ پاناکس و آشواگاندا می باشند.

مصرف آداپتوژن ها به خودی خود تاثیر مستقیم بر کاهش میزان عطش خوردن غذا ندارد، بلکه با اثر گذاشتن بر سطوح استرس و از این طریق سبب کاهش پرخوری های مرتبط با استرس و عطش غذا خوردن خواهند شد.

 

سایر ملاحظات و مکمل های انتخابی

آدرنالین نیز سبب کاهش اشتها خواهد شد. وقتی که بدنرودتحریک قرار بگیرد، بدن در حالت جنگ و گریز قرار گرفته و جریان خونی که در مجراهای گوارشی وجود دارد به جریان خون اصلی باز می گردد.

سایر محرک ها و یا مکمل هایی که سبب افزایش آدرنالین خواهند شد، اثری مشابه خواهند داشت. دوز های پایین محرک ها به کاهش در میزان عطش غذا خوردن کمک می کنند، اما مصرف دوزهای بالا تهوع و سایر عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت.

افرادی که معمولاً از قهوه یا کافئین بطور معمول مصرف نمی کنند، می توانند با مصرف کافئین در صبح احساس گرسنگی خود را کاهش دهند. اما این روش برای افرادی که به کافئین عادت کرده اند، موثر نخواهد بود.

محرک های دیگر مثل سینفرین و یوهیمبین می توانند سبب کاهش عطش غذا خوردن شوند، اما شاید مثل قهو و کافئین برای استفاده ی روزانه مناسب نباشند.

مصرف محرک های مختلف در شب به منظور مهار اشتها و عطش غذا خوردن بدلیل برهم زدن خواب شبانه توصیه نمی شود.

همچنین چندین مکمل دیگر مثل زنجبیل، 5 اچ تی پی، کارالوما فیمبریاتا با شواهد اولیه ی کاهش اشتها نیز وجود دارند.

اما قبل از هرچیزی برای توصیه به مصرف این مکمل ها به شواهد و تحقیقات بیشتری و به ویژه در زمینه ی مهار اشتها در رابطه با این مکمل ها نیاز می باشد.

 

پول خود را صرف تبلیغات پوچ نکنید

آیا تا بحال چیزی راجع به تاثیرات معجزه آسای هودیا گوردونی یا گارسینیا کامبوجیا در رابطه با سرکوب اشتها چیزی شنیده اید؟ً!

در مطالعات انجام شده برروی حیوانات، هر دوی این مکمل های ذکر شده سبب کاهش اشتها شدند، اما در مطالعات انسانی، هیچ اتفاق خاصی در رابطه با کاهش اشتها نیفتاد.

اما خب کار از کار گذشته بود و از قبل تر تبلیغات و بازاریابی گسترده ای در خصوص این محصولات انجام شده بود.

هیچ میانبری در زمینه ی سلامتی و تغذیه وجود ندارد. هنوزهم افراد زیادی هر از گاهی به کمک در زمینه ی کنترل اشتهای خود نیاز دارند، به همین دلیل پای صدها محصول متنوع با هدف سرکوب اشتها به میان می آید. با اینحال بسیای از مواردی که گفته شد، حتی شامل مکمل ها نیز نمی شود.

به عبارت دیگر، پول خود را برای تبلیغات بی سر و ته و عجیب غریب هدر نکنید.

مصرف فیبر ارزان ترین راه است.